maandag 28 november 2011

Duur leven?

Is Nieuw Zeeland een duur land? Deze vraag wordt mij vaak gesteld vanuit Nederland. Het is best een lastige vraag. Ik ben eerlijk gezegd niet meer echt op de hoogte van de Nederlandse prijzen om de vergelijking te maken, dus een eerlijk en duidelijk antwoord geven is best moeilijk. De laatste keer dat ik in Nederland was (2,5 jaar geleden) viel ik af en toe steil achterover van de Nederlandse prijzen. Een boodschappenmandje vol bij de Albert Heijn gaf mij elke keer het gevoel alsof ik in de maling werd genomen. Uit eten gaan vond ik echt absurd duur. De (verplichte) ziekteverzekeringskosten gaan mijn pet te boven en benzinekosten, laat maar even. Ik denk, dat ik toch tot de conclusie kom dat Nieuw Zeeland net iets goedkoper is, maarrrr....de salarissen zijn hier ook een stuk lager. De huizen zijn vrij prijzig en de benzinekosten hebben hier natuurlijk ook de hoge piek bereikt. Buitenlanders die hier wonen, klagen vaak, dat ze het land erg duur vinden en maken dan meteen de vergelijking met hun thuisland.Veel Nieuw Zeelanders emigreren voor een tijd naar het Midden Oosten of zelfs Australie om daar hun financiƫle slag te slaan. Ik vergeet nog een belangrijk 'weetje' te melden en dat betreft ziektekostenverzekering. Die gebruiken wij hier niet. Iedere permanente bewoner (resident) in Nieuw Zeeland heeft recht op hulp bij ziekte. Je betaalt een kleine bijdrage als je een huisarts wilt zien en medicijnen zijn ook zwaar gesubsidieerd. Kinderen tot zes jaar zijn overigens gratis. Je kunt je wel verzekeren om bijvoorbeeld lange wachtlijsten etc. te omzeilen, maarrr.....bij spoedeisende hulp word je meteen geholpen en er zijn geen kosten. Tja, maak de balans maar op. Wij doen het dus absoluut niet verkeerd hier en ik vind dat we een rijk leven hebben. We hebben een goed inkomen en daarmee onderhouden we een gezin van vijf. We hebben drie auto's voor de deur (waaronder een campertje). De kinderen gaan naar school/creche en we doen veel leuke dingen. We wonen waanzinnig mooi, maar sparen zit er even niet in. Hoe je het ook wendt of keert, zo'n leven dat we hier nu leiden, zouden we in Nederland (en dan doel ik even op Scheveningen) nooit kunnen realiseren op 1 inkomen. Dat is gewoon een feit. Mij hoor je dus niet klagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten