maandag 2 april 2012

Succesvol emigreren?

Vorige week krijg ik een krantenknipsel opgestuurd met de titel "Van alleen zon word je niet gelukkig". Het artikel gaat over Nederlanders, die emigreren en uiteindelijk gedessilusioneerd naar hun vaderland terugkeren. Met name de avonturiers, die hun droom in Zuid Europa zoals Portugal en Spanje wilden verwezenlijken, maar juist de klappen van de recessie als buitenlander als eerste moesten incaseren. Verdrietige verhalen over eenzaamheid en dan na meer dan vijf jaar later terugkeren naar Nederland, waarbij je niet zomaar je oude leventje kan oppakken. Grappige verhalen zoals iemand in Portugal steeds boodschappen doet bij de Lidl om daar de gezelligheid op te zoeken. Ook interessante opmerkingen en dan refereer ik naar de opmerking dat succesvol emigreren gelijk staat aan loslaten. Deze laatste blijft mij de laatste dagen bezighouden, want wat is succesvol emigreren? Dat je het financieel gemaakt hebt in het nieuwe land? Dat je je dromen hebt verwezenlijkt? Dat je een sociaal leven hebt opgebouwd? Of juist een combinatie van dit alles? Ja Kaat, hoe sta jij in jouw avontuur? Laat ik beginnen met het feit dat ik nog nooit het woord emigreren heb gebruikt in onze situatie. Gek genoeg, want we wonen ondertussen al een geruime tijd in het buitenland. Financieel hebben wij een flinke stap teruggedaan, maar dat is een bewuste keuze. Ondertussen hebben we wel drie kinderen. Mijn sociale leven staat op het nulpunt in deze periode van mijn leven. Wil niet zeggen, dat ik niet integreer in dit land. Ik ken heel veel mensen, maar een sociaal netwerk heb ik niet echt nu hier. Mijn  vrienden wonen bijna allemaal in Nederland en blijven ook aan de andere kant van de wereld een hele grote rol in mijn leven spelen. Ik deel lief en leed op afstand en na ruim zes jaar buitenland heb ik wel mijn manier gevonden hoe ik dat kan doen  Als ik dan de balans nu opmaak, dan kan ik wel concluderen, dat ik niet succesvol geemigreerd ben. Ik sta namelijk met een been in Nieuw Zeeland en het andere been in Nederland. Of het nou succesvol is of niet, ik voel mij fijn in het leven dat ik nu leid en dat is nou net wat ik belangrijk vind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten